Taxa auto se va aplica retroactiv

• publicat la: 31 mai 2011
Taxa auto se va aplica retroactiv

Executivul vrea să introducă o nouă taxă, plătită în momentul în care îţi vinzi maşina pro­venită din import şi înmatriculată în România înainte de 1 ianua­rie 2007, adică înainte de intrarea în vi­goare a taxei de primă înmatriculare. Laszlo Borbely, mi­nistrul Mediului şi Pădurilor, a arătat că introducerea taxei auto şi pentru maşinile intrate în ţară înainte de intrarea în vigoare a acesteia a fost discutată şi agreată ieri dimineaţă de liderii coaliţiei. „Taxa auto va rămâne, va fi introdusă în plus această obli­gaţie pentru maşinile înmatriculate înainte de 1 ia­nuarie 2007, ca la pri­ma vânzare să se plătească taxa de primă înmatriculare şi deoarece, evident, intră o anumită categorie de cetăţeni care trebuie să plătească taxă atunci când cumpără o asemenea maşină, ne-am gândit să reducem puţin din procentul taxei de primă înmatriculare. Cât va fi? Vom decide în şedinţa de miercuri. Eu am propus ca între 20% şi 30%, dar vom decide în şedinţa de Guvern de miercuri”, a explicat Laszlo Borbely, mi­nis­trul Mediului şi Pădurilor.

Prin această metodă, găsită de membrii coaliţiei, autorităţile vor să nu mai dea banii înapoi celor care au plătit deja taxa de primă înmatri­cu­lare şi care au câştigat în instanţă dreptul de a primi înapoi o parte din banii plătiţi în momentul în care şi-au înmatriculat în ţară maşinile second-hand aduse din străinătate. Pentru a evita returnarea unei su­me totale de 750 milioane de euro, au­torităţile vor să restituie eşalonat pe mai mulţi ani banii către persoanele care au câştigat în instanţă acest drept. Autorităţile susţin că taxa de pri­mă înmatriculare în forma ei ac­tua­­lă nu contravine legislaţiei eu­ro­pene.

„Curtea Europeană de Justiţie nu s-a legat de Legea care este în vigoare. Această lege este constituţională şi este în concordanţă cu prevederile Uniunii Europene. S-a legat de o speţă mai veche, Legea din 2008, care într-o anumită perioadă, timp de circa un an, prevedea faptul că numai maşinile aduse din străinătate trebuie să plătească taxa de primă înmatriculare, nu şi maşinile care sunt înmatriculate în România. Această problemă a fost rezolvată încă din 2009, dar datorită acestei discriminări indirecte, în momentul de faţă, trebuie să ne conformăm deciziei Curţii”, a spus Laszlo Borbely.

Administraţia Fondului pentru Mediu, la care ajung în final banii încasaţi din taxa de primă înmatricu­la­re, estimează pentru anul acesta în­casări de circa două miliarde de lei. Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româ­neşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia UE, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Punctul de vedere a fost transmis pen­­tru un proces în care un român care şi-a cum­părat în iulie 2008 o ma­­şină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru în­ma­­tricularea în România a re­clamat fap­tul că taxa este aplicată numai ve­hi­culelor second-hand im­portate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi re­vândute.

Iniţiatorul taxei de primă înmatriculare, Sulfina Barbu, ministrul Mediului din 2007, declara că taxa de primă înmatriculare „reprezintă o măsură de mediu corectă, care ar trebui să fie suportabilă pentru ce­tă­ţean”. România a fost în atenţia CE din 2007, de la in­troducerea taxei de primă înmatri­culare, deoarece contravine jurisprudenţei Curţii Eu­ro­pe­ne şi Tratatului de aderare a Ro­mâ­niei la UE. Din 2007 şi până în pre­zent, taxa a fost mo­dificată, schi­m­bându-i-se şi denumirea.

sursa jurnalul.ro

Lasati un comentariu