Taxa auto se va aplica retroactiv
Executivul vrea să introducă o nouă taxă, plătită în momentul în care îţi vinzi maşina provenită din import şi înmatriculată în România înainte de 1 ianuarie 2007, adică înainte de intrarea în vigoare a taxei de primă înmatriculare. Laszlo Borbely, ministrul Mediului şi Pădurilor, a arătat că introducerea taxei auto şi pentru maşinile intrate în ţară înainte de intrarea în vigoare a acesteia a fost discutată şi agreată ieri dimineaţă de liderii coaliţiei. „Taxa auto va rămâne, va fi introdusă în plus această obligaţie pentru maşinile înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, ca la prima vânzare să se plătească taxa de primă înmatriculare şi deoarece, evident, intră o anumită categorie de cetăţeni care trebuie să plătească taxă atunci când cumpără o asemenea maşină, ne-am gândit să reducem puţin din procentul taxei de primă înmatriculare. Cât va fi? Vom decide în şedinţa de miercuri. Eu am propus ca între 20% şi 30%, dar vom decide în şedinţa de Guvern de miercuri”, a explicat Laszlo Borbely, ministrul Mediului şi Pădurilor.
Prin această metodă, găsită de membrii coaliţiei, autorităţile vor să nu mai dea banii înapoi celor care au plătit deja taxa de primă înmatriculare şi care au câştigat în instanţă dreptul de a primi înapoi o parte din banii plătiţi în momentul în care şi-au înmatriculat în ţară maşinile second-hand aduse din străinătate. Pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane de euro, autorităţile vor să restituie eşalonat pe mai mulţi ani banii către persoanele care au câştigat în instanţă acest drept. Autorităţile susţin că taxa de primă înmatriculare în forma ei actuală nu contravine legislaţiei europene.
„Curtea Europeană de Justiţie nu s-a legat de Legea care este în vigoare. Această lege este constituţională şi este în concordanţă cu prevederile Uniunii Europene. S-a legat de o speţă mai veche, Legea din 2008, care într-o anumită perioadă, timp de circa un an, prevedea faptul că numai maşinile aduse din străinătate trebuie să plătească taxa de primă înmatriculare, nu şi maşinile care sunt înmatriculate în România. Această problemă a fost rezolvată încă din 2009, dar datorită acestei discriminări indirecte, în momentul de faţă, trebuie să ne conformăm deciziei Curţii”, a spus Laszlo Borbely.
Administraţia Fondului pentru Mediu, la care ajung în final banii încasaţi din taxa de primă înmatriculare, estimează pentru anul acesta încasări de circa două miliarde de lei. Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia UE, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat în iulie 2008 o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.
Iniţiatorul taxei de primă înmatriculare, Sulfina Barbu, ministrul Mediului din 2007, declara că taxa de primă înmatriculare „reprezintă o măsură de mediu corectă, care ar trebui să fie suportabilă pentru cetăţean”. România a fost în atenţia CE din 2007, de la introducerea taxei de primă înmatriculare, deoarece contravine jurisprudenţei Curţii Europene şi Tratatului de aderare a României la UE. Din 2007 şi până în prezent, taxa a fost modificată, schimbându-i-se şi denumirea.
sursa jurnalul.ro