Intrare liberă pentru o oră la Castel

• publicat la: 14 martie 2012
Intrare liberă pentru o oră la Castel

Potrivit celor declarate de Liviu Marta ,directorul Muzeului Judetean Satu-Mare,joi,15 martie 2012,intre orele 18 si 19,00 se vor putea vizita sălile expoziţionale amenajate la etajul Castelului din Carei.Intrarea este liberă.

Deschiderea sălilor muzeului  este ocazionată de manifestările dedicate zilei de 15 martie ,Ziua Maghiarilor de Pretutindeni.In cursul zilei de mâine,de la ora 16,00 vor  avea loc  depuneri de coroane la bustului lui Petofi Sandor iar apoi,de la ora 17,00 ,in sala mare a Castelului, se vor desfăşura activităţi cultural-artistice legate de momentul 15 martie 1848,în organizarea UDMR Carei.

redacţia

comentarii

de stefan gnandt la 14 martie 2012 - 15:36

Daca am inteles bine, vizitarea libera intre orele 18 – 19…
O intrebare teoretica: daca se aduna 30 de oameni, ar fi OK, dar daca o sa fie 300….?

de picasso la 14 martie 2012 - 18:02

da cine sunt administratorii castelului?

de Horia Mărieș la 14 martie 2012 - 20:07

@sms: Puteți încerca să fiți ceva mai specific (adică mai exact) în exprimare?

Dl. Hágó Attila Nándor arheolog, director, este Administratorul Castelului Grof Karolyi sau este un „De ex.”?

Întrebare către Administrator sau către „De ex.”: când va fi permis accesul tuturor turiștilor normali, ca într-un muzeu oarecare, așa cum se întâmplă oriunde în lumea asta largă, și anume pe bază de bilet plătit la intrare, precum și între ore rezonabile, adică de exemplu între orele 10 și 18?

Sau sălile muzeului Castelului Grof Karolyi vor putea fi vizitate (timp de o oră, între orele 18 și 19) numai o singură dată pe an și anume cu ocazia zilei de 15 martie, Ziua Maghiarilor de Pretutindeni?

de picasso la 14 martie 2012 - 20:13

administratorii sunt hago si attila si nandor? da acest hago nu este cumva directorul muzeului orasenesc?nu e cel cu poza sic de langa fantana castelului?

de smc la 14 martie 2012 - 21:04

Cum am citit si eu undeva, deschiderea va fi candeva in aprilie si dupa aia oricine poate sa intra in castel, probabil cu bilet ca asa si a fost si inainte. A mai fost deschis anul trecut cu ocazia ziua orasului sau mai nou festivalul Villa Karul si parca odata in octombrie. Nu mai stiu exact.

de cititor la 15 martie 2012 - 07:13

conform proiectului,timp de cinci ani nu se pot percepe niciun fel de taxe deoarece reabilitarea a fost facuta din fonduri europenne.gestionarea fondurilor europene e o alta problema,e problema celor ce au dat acesti bani si care ar trebui si sa urmareasca cum s-au cheltuit si pe ce anume.

de cosmin la 15 martie 2012 - 10:17

vine si kelemen la castel sau numai la depuneri coroane?

de Horia Mărieș la 16 martie 2012 - 08:36

Articol de fond publicat in „Nagykaroly es Videke” din 15 martie 2012: „Bukaresti es (volt) nagykarolyi holokausztferdito”, autor incitatorul sef BOROS ERNO.

Păi bine măi nesimțitule zis BOROS ERNO, tocmai în ziua de 15 martie 2012, când s-a sărbătorit, în deplină liniăte și fără incidente, inclusiv în toleranta Românie (vezi si ceremoniile desfășurate ieri la Carei), „Ziua Maghiarilor de Pretutineni” ți-ai găsit dumneata să faci comparații între Holocaustul maghiar si cel romîn („A magyar es a roman Holocauszt osszehasonlitasa”), ca să inciți din nou, așa cum o faci în mod repetat, la ură între românii și maghiarii careieni? Vezi „clarificările” aberante pe care la măzgălești la finalul articolului.

Dar cine te crezi dumneata ca să-ți permiți să faci astfel de comparații? Ce studii istorice, în afară de Ștefan Gheorghiu și de Școala Vieții la Seral, mai ai dumneata?

Alte comparatii mai inteligente și mai putin perfide, mai puțin incitante la ură, n-ai găsit, dacă tot vrei neapărat să combați?

Ca de exemplu cine fură mai bine, mai mult și de mai multă vreme: primarul care te plăteste și te ține în brațe pe dumneata, sau primarul care mă plătește pe mine? Hai să facem repede această comparație !

Este arhicunoscut faptul ca pentru crimele oribile petrecute în perioada Holocaustului, nu poporul român sau poporul maghiar trebuie făcut responsabil, ci criminalii ca Horty Miklos, membrii cabinetului Sztójay Döme (Jaross Andor, Baky László, Endre László, etc.) nyilașii lui Szálasi Ferenc , etc., pe de o parte, respectiv Ion Antonescu și legionarii români, pe de altă parte.

La fel de vinovați în fața lui Dumnezeu și a umanității, și unii și alții.

Pentru detalii, poate o să reușești și dumenata să citești și să înțelegi mai ca lumea „Raportul final al Comisiei Internaționale pentru Studierea Holocastului din România”, așa numitul „Raport Final Elie Wiessel” dacă tot îl citezi în articolul matale (http://www.inshr-ew.ro/raportul-wiesel) dar păstrează-ți comparațiile pentru uzul dumitale personal, și nu ne mai intoxica pe noi, atât pe români cât și pe maghiari , cu lăturile matale abjecte.

Oare cât timp te va mai răbda Pământul ăsta Boros Erno bacsi, și mai ales cât timp te mai rabdă careienii onești, atât cei români cât și cei maghiari?

de Horia Mărieș la 16 martie 2012 - 18:19

Recunosc ca n-am făcut niciodată o pasiune pentru 15 martie, Ziua Maghiarilor de Pretutindeni, și nici pentru contextul istoric care stă la originea acestei sărbători.

Am citit însă azi pe net unele materiale apărute urmare sărbătoririlor de ieri de la Carei (în nagykaroly.ro „Főhajtás Nagykárolyban” 2012.03.15. si „Kosztümös előadás a kastélyban” 2012.03.16.)

Este de admirat felul în care s-a făcut mobilizarea, spiritul organizatoric, modul de asigurare a finanțării (din partea UDMR + probabil din partea Primăriei Carei – dar fondurile alocate de Primăria Carei sunt ca de obicei secret de stat pentru contribuabilii careieni plătitori de taxe și de impozite) de care a dat dovadă comunitatea maghiară din Carei cu acest prilej.

Este evident pentru oricine că evenimentul este mult mai important în ochii oficialităților din Carei și a propagandiștilor UDMR decât de exemplu sărbătorirea zilei de 1 Decembrie. Asta-i situația de fapt în Municipiul Carei și nu vreau să o mai comentez.

Am citit însă mult mai atent azi câteva texte despre contextul istoric de la 1848. Este clar pentru toată lumea că și românii transilvăneni au avut o contribuție importantă la revoluția din 1848, chiar dacă interesele esențiale ale românilor conduși de Avram Iancu erau clar opuse celor ale revoluționarilor maghiari conduși de Kosuth Lajos.
Petofi Sandor a văzut mai altfel revoluția din 1848 decât Kosuth Lajos.

Pe scurt, sărbătorirea în orice fel a revoluției pașoptiste din Transilvania privește în egală masură pe maghiari cât și pe români și bine ar fi ca odată și odată să se înțeleagă și în Carei cele scrise de Avram Iancu către ofițerul revoluționar maghiar Iosif Simonffy, la Câmpeni, în data de 27 iunie 1849.

„Frațiloru! Credeți noa, quo noi préluminatu vedem, și présolide credemu quo in esse dóa patrie sorori Magiarulu de esistenția [existență] și venitoriu [viitor] nu pote vorbi fără Românu, nici Românulu fără Magiaru.”

Spus pe limba maghiară, și foarte pe scurt, asta s-ar traduce aproximativ pentru ardeleni prin „meg kel eljunk egyut, egymas melet ezen az Erdelyi foldon, tisztelni kel es el kel turjuk egymast bekeben”.

M-am uitat cu atenție la fotografiile ce însoțesc articolele menționate. Mi-au plăcut, îmi place și modul în care a fost restaurat Castelul Grofilor Karolyi.

Nu mi-a plăcut însă de loc un singur lucru.

In toate pozele (și sunt destul de multe, inclusiv pe facebook), n-am văzut nici măcar UN SINGUR steag românesc care să simbolizeze, cât de cât, participarea românilor la revoluția din 1848.

În lovagterem (asa se spune oare?) a tronat la etaj un imens steag maghiar, dar n-a incăput alături nici măcar un mic steag românesc și nici măcar un mic steag al comunității europene, ăla albastru cu steluțe galbene (C.E. = finanțatoare acțiunii de restaurare a Castelului cu câteva milioane de Euro).

Scuzele mele față de toți prietenii români și maghiari, dar nu pot spune despre toate astea referitoare la steaguri decât: UN GEST IMPARDONABIL sau, ceva și mai dur spus, încă o altă imensă măgărie a autorităților locale din Carei (egy irto nagy szamarsag).

În rest, s-auzim numai de bine.

de erno la 17 martie 2012 - 14:13

este aceeasi intoleranta grofeasca de la 1848

de erno la 17 martie 2012 - 14:28

Adica, in Ungaria acelui timp era inclusa administrativ si Croatia, ca si Slovacia. In plus,prin proclamatia de la Pesta din 15 martie 1848, se cerea „uniunea” Transilvaniei cu Ungaria, deci si incorporarea Transilvaniei in Ungaria. In ciuda faptului evident ca acea Ungarie era un stat multinational, capii revolutiei ungare au dorit sa impuna existenta unei singure natiuni si a unei singure limbi, evident cea maghiara. Altfel spus, toti cei de alta etnie trebuiau sa devina unguri cu forta. Rezultatul? Imparatul a sesizat situatia si a exploatat-o in folosul sau. Cum? A recunoscut existenta celorlalte natiuni si astfel i-a dezbinat pe unguri de croati si de romani. Romanii si croatii au luptat pentru existenta lor nationala impotriva ungurilor. Era clar ca, daca ungurii voiau libertate pentru ei, trebuia sa accepte ca si alte natiuni vor libertate pentru ele. Refuzul revolutiei ungare de a recunoaste existenta altor natiuni a fost pretul pe care l-a platit grofilor. Iar acest pret a avut ca urmare infrangerea ei (a revolutiei).

de erno la 17 martie 2012 - 14:32

@maries
a fost inca un prilej folosit de extremistii unguri pentru a arbora steagul Ungariei in Carei si sa arate limpede sub ce autoritate doresc ei de fapt sa traiasca. si inca un semnal pentru romanii din Carei ca pentru actuala conducere a orasului ei nu exista decat in masura in care pot aduce cateva voturi.

Lasati un comentariu