Un Stop în calea SPOT din partea consilierilor UDMR Carei

• publicat la: 5 noiembrie 2013
Un Stop în calea SPOT din partea consilierilor UDMR Carei

In  vremea crizelor de toate felurile, financiare, politice, morale, identitare sau  ale valorilor,în municipiul Carei  se va derula pentru a şaptea oară consecutiv, Festivalul Internaţional de Teatru pentru Studenţi SPOT.

Într-un fel, Festivalul Internațional de Teatru  SPOT  de la Carei le sfidează pe toate cu acerbie,cu stil și cu o seninătate demnă de admirație.

Evenimentul,se va desfăşura în acest an în perioada 18-24 noiembrie  şi  va sta  sub semnul crizelor,financiare în special dar pe care le combate cu încăpăţânare şi  iubire statornică,iniţiatorul şi organizatorul său,careieanul Paul Sarvadi.

Acesta  a apelat  la Primăria Carei pentru o minimă susţinere în vederea desfăşurării în conditii decente a acestei de-a 7-a editii.Astfel,la ultima şedinţă a Consilului Local din data de 29 octombrie,a solicitat suma de 30.000 lei pentru acoperirea cheltuielilor de cazare si masă pentru cei 166 de oaspeti ce vor fi prezenţi în municipiu pe perioada festivalului.

La acestea se mai adaugă si 6.000 RON cheltuieli pentru închirierea scenei, plata serviciilor de elcleraj (sonorizare+lumini), onorarii pentru realizarea afişelor şi a materialelor publicitare dar si un onorariu pentru  spectacolul actorului careian Szabo Tibor de la Teatrul Weores Sandor din Szomabthely Ungaria,sume care urmeaza să fie asigurate  prin bunăvoinţa unor sponsori inimoşi.

Potrivit celor afirmate de Paul Sarvadi în faţa consilierilor municipali,

Ediţia din acest an se concentrează pe crearea unor baze, extrem de solide, ale viitoarei mişcări teatrale careiene, care se va înnoda în jurul Teatrului Municipal Carei, a particularităţilor turistice locale – ştrand, Grădina Viilor, Castelul Karolyi – a experienţei acumulate cu ocazia ediţiilor precedente şi a uriaşei reţele de relaţii astfel creată. Tocmai din această cauză, ediţia SPOT 7 este cea mai importantă de până acum. Ea închide o primă etapă din viaţa Festivalului, cea care a început într-un teatru ruină, a continuat într-o sală de sport, pentru a reveni, la anul, acolo unde îi este locul: într-un teatru renovat!  Pe durata celor şapte zile de festival,careienii vor avea parte de o serie de premiere, cum ar fi spectacolele pentru copii,de nu mai puţin de 21 de spectacole, în patru limbi (română, maghiară, germană şi engleză) trei concerte, două expoziţii(dintre care una a artistei locale Laura Seucan), prezentate de invitaţii din Anglia, Elveţia, Germania, Ungaria, Serbia şi România. Şi tot anul acesta, în cadrul SPOT, va avea loc sărbătorirea a 25 de ani de la înfiinţarea primei mişcări teatrale locale de amatori.

În 2013, Festivalul SPOT readuce, ACASĂ, actori careieni, găzduieşte trei ateliere de teatru, are printre invitaţi artişti şi manageri culturali, profesori şi dramaturgi. Prezenţa lor oferă ocazia de a alcătui o întreagă stagiune a viitorului teatru careiean, de a demara desfăşurarea unor tabere de vară, realizarea unor spectacole în parteneriat cu facultăţile invitate, cu teatrele, care sosesc la Carei, cu grupurile de artişti indipendenţi, ce vor fi prezenţi. 

SPOT generează, exact ca anii precedenţi, profituri pentru investitorii locali, implicaţi în serviciile hoteliere şi cele de alimentaţie publică. Azi, mai mult ca oricând, această caracteristică a Festivalului trebuie să fie un argument în plus pentru necesitatea şi justificarea lui. Mai ales că municipiului Carei şi-a propus să se transforme într-un spaţiu al turismului cultural. Prezenţa invitaţilor din ţară, dar mai ales din străinătate, e o bună ocazia de promovare a valorilor locale. În acelaşi timp, un eveniment cu o asemenea amploare şi cu o asemenea diversitate culturală, poate deveni un vector şi un prim pol al atragerii de potenţiali turişti culturali”.

Argumentele prezentate de Paul Sarvadi  au depăşit însă capacitatea de înţelegere a majorităţii ce formează Consiliul Local  si care  au avansat motivaţii mai mult decât puerile pentru lipsa de sustinere a unui eveniment ce se doreşte a fi acaparat de municipii mult mai însemnate şi cu traditie în arta teatrală.

La solicitarea primarului,a fost convocat directorul Direcţiei de Cultură,Bogdan Georgescu pentru  a-şi expune punctul de vedere referitor la această manifestare.

Nu pot să mă pronunţ nici pro nici contra.Festivalul  e benefic  pentru oraş.Suma solicitată nu e o sumă mică pentru mine mai ales care nu am parte de aşa ceva nici într-un an de zile din partea Primăriei.Si mai intervine si problema personalului.Dacă in anii trecuti am avut posibilitatea să  îl ajutăm pe Paul, acum vă anunt că am rămas cu 5 angajaţi din cei 13 câţi aveam  în anii trecuţi.”

Nici primarul Kovacs nu a fost încântat de ideea mentinerii festivalului in Carei,găsind mereu câte o scuză sau provocând consilierii săi la intervenţii.

Văd că Bogdan nu are nimic împotrivă dar nici nu îl ajută.Am auzit din partea consilierului Tempfli propunerea  de a  ajuta cu 15 mii de lei şi să umble si Paul după sponsorizări cum fac şi altii.Tinerii care vor juca pe scenă sunt începători şi oare vor avea spectatori măcar câţi sunt ei la număr?” se intreabă primarul Kovacs.

In asentimentul primarului este şi vicele Keizer care  încearcă să „protejeze”  imaginea Careiului.

“Cum crezi ca vei face faţă singur dacă Bogdan nu  te ajută? Dacă nu te vei descurca, oraşul se va face de râs’ a afirmat acesta,moment in care  consilierul Adrian Bucureştean a solicitat persoanei care intocmeste Procesul Verbal să treaca nominal toţi consilierii liberali ca organizatori  voluntari alături de Paul Sarvadi pentru buna desfăşurare a unui eveniment de o asemenea importanţă pentru oraş.

Membrii PNL Carei vor sprijini acest Festival .Propunerea a doar 15 mii din partea colegilor de la UDMR e  de fapt propunerea de “hai să nu mai facem acest festival” a punctat la final Adrian Bucureştean.

In pofida discutiilor si argumentelor aduse in favoarea Festivalului SPOT,consilierii UDMR aprobă doar 15 mii lei ca buget din partea Primăriei CAREI.

Festivalul Internaţional de Teatru pentru Studenţi SPOT a apărut în 2007. Evenimentul are la bază dorinţa de a media contactul dintre studenţii şcolilor de teatru din România şi ţările învecinate, în conformitate cu un principiu de bază al artei teatrale: întâlnirea. Acesta a promovat multiculturalismului, a oferit un spaţiu de exprimare pentru viitorii actori, înca din timpul şcolii, oferind careienilor, care trăiesc într-un municipiu fără un teatru profesionist, ocazia de a viziona spectacole, de a întâlni personalităţi marcante ale scenei româneşti şi internaţionale.

Evenimentul, singular în România, a devenit unul de referinţă pentru mişcarea teatrală naţională. Municipiul Carei s-a transformat într-un soi de Vama Veche a vestului de ţară, o extremă care concentrează viitoarele valori ale scenei româneşti.Pentru că, în TEATRU, mai mult ca în orice alt domeniu, contactul direct se impune ca resort al supravieţuirii şi ca o garanţie a calităţii viitorului act scenic.

Alături de studenţi au fost prezenţi la Carei o serie de profesori – actori sau regizori – de renume naţional şi internaţional precum Hathazi Andras, multiplu laureat al premiilor UNITER, Miriam Cuibus, Smaragda Mărginean, Radu Olăreanu, Kovacs Killar Katalin, Hernyak Gyorgy sau Miklos Bacs, Adrian Andone, Szilagy Palko Csaba, Radu Nica, deţinător al unui premiu UNITER pentru regie, Ionuţ Caras, nominalizat la premiile UNITER sau Filip Odangiu, alături de Vlad Rădescu, Oana Pocan şi Florin Piersic JR.

Un moment aparte în destinul festivalului a fost ediţia a III-a, din 2009, în cadrul căreia, la Carei, a ajuns David Esrig, alături de studenţii săi de la Academia Athanor din Burghausen, Germania.

Ediţia din acest are ca invitaţi, în premieră, studenţii secţiilor de păpuşărie.

O secţiune aparte a festivalului îşi propune să prezinte publicului careian spectacole, care au în distribuţie sau sunt realizate, de oameni de teatru originari din municipiul nostru.

O altă premieră a celei de – a şaptea ediţii o reprezintă prezenţa unei importante şcoli de teatru din Berna, Elveţia.

Alături de şcoala din Ţara Cantoanelor, vor mai sosi la Carei studenţii Academiei Athanor, înfiinţată şi condusă de David Esrig, alături de cei ai şcolilor de teatru din Cluj, Târgu Mureş, Bucureşti, Craiova sau Timişoara, dar şi iniţiatorii unei mişcări teatrale independe din Kaposvar, Ungaria, alături de colegii lor din Londra, Marea Britanie.

Municipiul Carei va avea de câştigat in imagine  in  urma unei colaborări dintre Paula Oneţ, regizor de film apreciat în ţară şi în străinătate, care va realiza, anul acesta, un film documentar despre festival.

Spectacolele  vor avea loc în sala de sport a Colegiul Tehnic Iuliu Maniu, în Castelul Karolyi şi în alte locaţii, extra teatrale.

Invitatul special al ediţiei din acest an este actorul de teatru şi film MIRCEA DIACONU.

 

 

Daniela Ciută

comentarii

de Horia Mărieș la 6 noiembrie 2013 - 01:53

NU ÎNȚELEG NIMIC!

Și când nu înțeleg, eu mai citesc, mă mai documentez, mai întreb în stânga și-n dreapta, mai încerc totuși să mă lămuresc, iar dacă totuși nu reușesc, atunic mă mai enervez, mai și sudui câteodată, mai ales dacă constat din nou că mama proștilor este mereu borțoasă. Exact așa o să fac și acum.

Principalul lucru pe care nu-l înțeleg este de ce Festivalul Internaţional de Teatru pentru Studenţi SPOT, un eveniment cultural de marcă, aflat la cea de VII-a ediție, programat să aibă loc în perioada 18-24 noiembrie 2013 în Carei, a fost luat în discuția C.L. doar în ședința din 29 octombrie, adică doar cu cca 20 de zile înainte de debutul său?
De ce s-a discutat în C.L. despre finanțarea/sponsorizarea (sau nu) a acestui eveniment doar acum?

Ca să nu mai vorbim de faptul că acest subiect nici nu era inclus pe ordinea de zi a ședinței C.L. programată pentru ziua de 29 oct. a.c.

De ce nu s-a discutat acest subiect, să spunem, cu cel puțin 3-4 luni mai devreme, așacum era normal, așa cum procedează niște oameni gospodari?

În Primăria Carei nu mai există chiar nici un fel de urmă de planificare, totul se desfășoară haotic, la voia întâmplării, primarul nu are nici un fel de calendar sau măcar o agendă clasică, un „Notes” în care să-și ]nscrie, dacă nu mai are de loc memorie, evenimentele importante din anul în curs, nu există nimeni bine intenționat, din cei dou[ sute si ceva de salariați, care să-l tragă de mânecă, să-i reamintească problemele pe care el, și numai el, trebuie să le rezolve? Este chiar dusă cu pluta toată lumea aia de prin Primărie? Nu pot nici ]n ruptul capului să cred așa ceva.

Se știe că vin 166 de oaspeți în oraș în această perioadă, care produc fiecare în felul lui un anumit act cultural, FĂRĂ SĂ CEARĂ NICI UN BAN, spre beneficiul indiscutabil al careienilor, dar nu numai al lor, iar Primăriei Carei nu-i pasă nici nici măcar cât negru sub unghie de faptul că acei oaspeții vor trebui să fie „omeniți”, că vor avea nevoie de cazare și de masă, că scena va trebui să fie iluminată, etc.?

Păi chiar în halul ăsta de nesimțire inimaginabilă a ajuns proverbiala ospitalitate careiană prin reprezentanții ei?

Rușine, cu „R” mare, rușine să vă fie!

O să mi se spună că nu s-a știut din timp de acest eveniment, că n-a fost suficient de bine popularizat și că din acest motiv n-a putut fi discutat din timp în ședințele Consiliul Local.

Nimic mai fals!

Chiar dacă aș presupune că primarul sau viceprimarul, ambii cu soții de etnie română, nu citesc de loc ziarul local online de limba română pentru ca să fi aflat din timp de festivalul SPOT și de calendarul acestuia, nu pot să cred în schimb că nu citesc, sau că nu li se citește – dacă ei sunt chiar atât de afoni în domeniul IT -, ziarul local online în limba maghiară, cel de pe domeniul .ro și cu numele de nagykaroly.

Păi în acel ziar, se vorbește încă din ziua de 27 iunie 2013, în articolul „Szimpi volt Kisvárdán a SPOT”, de festivalul SPOT de la Carei și de faptul că în acest an (adica in 2013) el va avea loc în perioada 18-23 noiembrie.

Și dacă este așa, oare de ce au dormit în cizme pănă acum cei doi vitéz huszár cărora nu le place nici teatrul și nu le place nici Brahms?
E drept, „Unora le place Brahms”, altora le place… Bach.

Vă traduc eu de ce: fiindcă mama proștilor este lăsată mereu borțoasă de tatăl nesimțiților, de aia!

Tetszik érteni?

Mai sunt si alte lucruri pe care nu le-am înțeles când a venit vorba de SPOT, dar despre acelea, poate o să aducem vorba altă dată.

Numai bine pentru toată lumea – și să ne iubim ca frații.

de Horia Mărieș la 6 noiembrie 2013 - 11:04

NU ÎNȚELEG NIMIC! (2)

Și când nu înțeleg, eu mai urc pe Verandă, mai cetesc ce cetesc, mă mai documentez, mai întreb în stânga și-n dreapta, mai încerc totuși să mă lămuresc, iar mai urc nițel pe Verandă și dacă totuși nu reușesc să mă lămuresc, atunci mă enervez, mai și sudui câteodată – mai ales dacă constat din nou că mama proștilor rămâne mereu borțoasă. Exact așa o să fac și acum.

Principalul lucru pe care nu-l înțelege un „străin de oraș”, un venetic, o „vinitură sudistă”, un „emanat” – așa cum mă complimentează de multe ori unii postaci care susțin pe aici pe la BdeC că „ez a város a mijénk” fiindcă mormintele strămoșilor lor sunt amplasate prin cimitirele Careiului încă de pe vremea lui Attila hunul – este: „De ce un oraș binecuvântat/áldot mai nou de Bunul Dumnezeu/A Jó Isten cu o viață culturală la care probabil că nici n-au visat vreodată locuitorii săi, datorată exclusiv unor profesioniști sufletiști ca domnii Bogdan Georgescu și Paul Sarvadi, nu beneficiază (încă, nici măcar în ziua de azi) de o sală de teatru ca lumea?”.

Da dom’le, știu ce vrei să-mi zici, cunosc foarte bine subiectul numit (azi) Teatrul Municipal „Ștefan Ruha István”, că doar prin anii ’60 acolo l-am văzut prima oară jucând pe scenă pe regretatul Iurie Darie într-o piesă de teatru, mai comunistă ea, ce-i drept; acolo am văzut filme cu Stan și Bran; filme cu Sarita Montiel; clasicul western „Last Train from Gun Hill (1959)- Ultimul tren de la Gun Hill” cu monștrii sacrii ai marelui ecran, Kirk Douglas si Anthony Quinn, etc.

Nu sunt eu chiar atât de venetic pe cât par, mai știu și faptul că Teatrul Municipal din Carei a fost construit în 1907, după proiectul lui Kopeczek György. El purta numele scriitorului careian Gáll Jószef (născut în anul 1811) până în anul 1920, când este numit Teatrul Carmen Sylva, iar după 1945, Teatrul Popular. În 1953 clădirea, construită în stil secesionist, a fost „modernizată”, transformată atât în exterior, cât și în interior (lojele au fost desființate) iar acum se află într-un plin proces de restaurare/renovare, fiind pingălit/văpsit deja în exterior cu clasicele culori roșu-alb-verde, c-așa se poartă mai nou pe la Nagykároly, iar firma de casă a primașului local, celebra deja (pentru afacerile necurate făcute prin județul Bihor și aiurea) SC Marconst SRL din Marghita se străduiește din greu să pape repede cei 9.950.000 lei (Fonduri Europene si 2% contributie CL Carei) și să termine lucrarea ce i-a fost atribută, până pe la mijlocul anului 2014.

Pe scurt, abia în toamna viitoare, cu ajutorul și din mila Celui de Sus, mișcarea culturală careiană, atât cea condusă cu brio de Directorul Centrului Cultural al Primăriei Municipiului Carei, de distinsul domn Bogdan Georgescu (cel care are acum în subordine, conform Statului de Funcții aprobat pe anul 2013 exact -sau numai- 6 colaboratori: Pașca Adrian, Szucs Jozsef, Nagy Zsolt, Pavaluc Rodica, Kiss Zita, Fejszes Miklos); cât și Festivalul Studențesc de Teatru SPOT al cărui strălucit inițiator și organizator este domnul Paul Sarvadi, vor putea beneficia de o sală de teatru ca lumea.

Până atunci, va fi ca și până acum: spectacolele se vor juca în spații improvizate (pe la sălile de sport din școli, în Sala Cavalerilor din Castel, etc.) și uneori neadecvate, fără a se dispune de dotările scenice necesare.

Asta este piesa ce azi, toți cei (i)responsabili, adică primașul, vicele și alții ridică neputincioși din umeri, ei fără pomeni europene sau fără pomeni guvernamentale după care stau mereu cu mâna întinsă ca ultimii dintre cerșetorii acestei țări, nu se pot descurca, sau mai precis, îi doare până la urmă exact în cot de …. cultură. Vezi și articolul de mai sus.

OK, da dom’le, știu ce vrei să-mi zici, știu foarte bine că acest aspect este deja foarre bine cunoscut în Carei până și de cel mai tânăr student la grădiniță – și nu o să te mai plictisesc cu el.

To conclude, atunci când este foarte mare nevoie, în Carei încă se dă din colț în colț, nu se găsește o scenă civilizată, așa cum s-a întâmplat de exemplu recent și la August Fest, la Festivalul Medieval și la Zilele Municipiului Carei, ediția 2013.

Teatrul de Vară, proiect aprobat inițial în cadrul Consiliului Local, pentru care s-au cheltuit și bani pentru elaborarea studiului de fezabilitate (care s-au dus pe apa sâmbetei – oare cine este (i)responsabil, oare cine plătește paguba produsă și oalele sparte, aud ????), a fost deturnat voinicește de vitéz huszár Kovács Jenö spre tărâmul Lovarda-Manej, adică în beneficiul direct al Asociației non-profit și de afaceri dubioase pe nume EQUUS LOVASEGYESÜLET ÉS PANZIÓ care, după cum se și declară oficial pe site, funcționează „În grădina Castelului Karolyi din Carei, între anii 1760-70, contele Karolyi Antal construieste un manej. Grajdurile cu bolte și stâlpi, construite în stil baroc si astăzi există şi găzduieşte sediul Asociaţiei locale de echitaţie EQUUS Asociaţia era înfiinţată în iunie 2000, are 28 membrii iubitori de cai din oraş şi din împrejurimi. Scopul asociaţiei nu este profismul ci învăţarea dragostei şi respectului faţă de cai şi călărie.” Am citat exact ce scrie pe site, ca să se observe până și gradul înalt de însușire a limbii române de către respectivii grăjdari, sau de către nepoatele de grăjdari.

OK, da dom’le, știu ce vrei să-mi zici, știu foarte bine că acest aspect, această furăciune este deja bine cunoscută și de cel mai tânăr student de la grădiniță și nu o să te mai plictisisesc cu el.

M-ar fi interesat totuși să aflu, atât timp cât o să mai fac umbră acestui Pământ, cine sunt cei „28 membrii iubitori de cai din oraş şi din împrejurimi” al căror scop nu este profismul (sic! nici nu mă așteptam să fie așa, la câte clase pot să aibă împreună cei 28) ci învăţarea dragostei şi respectului faţă de cai şi călărie.”

Învățați drága bácsikák és nénikek dragostea și respectul față de cai, față de armăsari și față de iepe, cine vă oprește? Suntem în democrație, puteți iubi exact pe cine vreți Dvs., când vreți Dvs., și cum vreți Dvs., fără nici o opreliște!
Cum rămâne însă cu dragostea și cu respectul față de aproapele tău? Astea cui i le lăsați? Aud ???

Este criză mare de scene dar este și mare nevoie de scene de teatru în Carei. Și, având în vedere volumul prestigioasei activități culturale din oraș, va ma fi nevoie de scene de teatru și după ce se va termina renovarea în alb-roșu-verde a Teatrului Municipal „Ștefan Ruha István” și a clădirii Centrului Cultural.

Urmare acestor constatăti îi ofer o idee gratuită lui Jenö bácsi. Poate să o și breveteze, poate să se laude peste tot cu ea, inclusiv pe la Duna TV de exemplu, ppoate să spună că este numai a lui, nu mă supăr, doar să o ducă până la un bun sfârșit!

În Carei există o locație foarte potrivită unor activități culturale, dar care zace nefolosită și este lăsată total în paragină, în izbeliște.

Ea se numește monumentala SINAGOGĂ din Carei, de pe str. Progresului, de la nr. 6, reclădită în 1893 (după alte surse în 1901), pe o suprafaţă de 585 m.p., de care se poate spune că are o personalitate cu totul aparte, având un stil arhitectural chiar surprinzător, prin eclectismul său inedit, și este în felul acesta – indiscutabil – și o perlă urbanistică valoroasă a localităţii.

Această Sinagogă ar trebui renovată urgent și pusă în valoare, până când nu se va dărâma de la sine. Dacă informațiile mele sunt cele corecte, Sinagoga a fost construitã în anul 1866 si restauratã după 1890. Parohia evreiascã avea bisericã în anii 1700. Primul rabin soseste în oraș în anul 1724. În fașa sinagogii a fost ridicat un obelisc de marmurã în amintirea victimelor holocaustului. Pânã în anii 1970, în apropiere, a mai existat o micã sinagogã ortodoxã, care a fost desființatã.

Știu că azi mai domiciliază în Carei doar 2 (doi) cetățeni români având etnie evreiască, acestea fiind de altfel și datele oficiale rezultate din ultimul recensământ, cel din 2011. Deci, din păcate, deși înainte de deportarea lor în lagărele de concentrare naziste, în luna mai 1944 de către horthyști, în Carei trăiau și își cîstigau existența cca 1500 de evrei, azi au rămas doar doi.

Nu se pune problema ca Sinogoga să fie renovată și folosită din nou ca un locaș de cult. Dar odată renovată, în ea s-ar putea organiza în cele mai bune condiții manifestări culturale, pornind de la expoziții diverse, până la concerte diverse sau pănă la spectacole de teatru, operetă sai operă. Ar fi și un mare păcat ca ea să fie lăsată în paragină.

OK, da dom’le, știu ce vrei să-mi zici, știu foarte bine că în bugetul Primăriei Carei nu sunt bani, că Primăria Carei aflată sub regimul fanariot al lui Kovács si a apropiaților săi este îndatorată până peste cap la bănci, având de plătit rate și dobânzi până prin anul 2027. Cunosc foarte bine faptul că d-l Kovacs si ai lui au băgat Primăria Carei într-o stare foarte apropiată de starea de insolvență sau chiar de cea de faliment.

Dar … și abia aici există un „dar” favorabil.

El se numește comunitatea europeană sau mai precis se numesc proiectele pentru accesarea fondurilor europene.

Pun pariu cu oricine vrea să-l țină, pe orice sumă dorește pariorul, că un proiect de accesare fonduri europene având ca scop renovarea Sinagogii din Carei, elaborat ca lumea, profesionist, de către Biroul Proiecte, Programe de Dezvoltare Locală din cadrul Primăriei Carei, cel condus de doamna șef de birou ing. Egli Carmen-Silvia va avea succes.

Eventual, proiectul poate fi elaborat în colaborare cu vre-unul din orașele înfrățite din Ungaria, fiindcă au și ei, mai mult ca sigur, destule sinagogi aflate în paragină. Important este ca să existe voință politică, totul este ca C.L. și primașul, adică cel care decide, taie și spânzură în Carei, să fie de acord cu promovarea acestui proiect, și totul este ca să se treacă cât mai urgent și cât mai profesionist la treabă.

Dacă vrei poți. De exemplu, vezi linkul de mai jos. Doar că acolo, sursa de finanțare a fost alta. Dar de poate invăța mult din experiența respectivă, dacă chiar se dorește așa ceva. Chiar merită văzută experiența Valea lui Mihai.

Proiectul din Carei va dura sigur câțiva ani, dar va merita din plin efortul necesar pentru ducerea lui la bun sfârșit.

http://www.youtube.com/watch?v=m6GljLPJcHU

În rest, s-auzim numai de bine și să ne iubim ca frații.

de Horia Mărieș la 7 noiembrie 2013 - 18:54

NU ÎNȚELEG NIMIC! (3)

Și când nu înțeleg, eu mai urc pe Verandă, mai cetesc ce cetesc, mă mai documentez, mai întreb în stânga și-n dreapta, mai încerc totuși să mă lămuresc, iar mai urc nițel pe Verandă și dacă totuși nu reușesc să mă lămuresc, atunci mă enervez, mai și sudui câteodată – mai ales dacă constat din nou că mama proștilor rămâne mereu borțoasă. Exact așa o să fac și acum.

Si chiar speram ca fraierul să înțeleg câte ceva după ce voi citi, în numărul de azi 45, 990 szám) din săptămânalul N&K, articolul scris pe această temă de consilierul personal, adică (de) privát(ă) al primașului Jenö bácsi, destinsul (ca un gumilastoc) domn redactor șef Boros Ernő. Știu că cei doi lucrează mână-n mână, lână-n lână șinsperam să obțin informații mult mai detaliate despre subiectul SPOT.

Dar nimic. Și Boros scrie, foarte sec, tot aia, adică exact ce a spus primașul la ședința C.L. din 29 octombrie a.c. când i-a sugerat (cu un tupeu și o nesimțire infinite) domnului Paul Sarvadi să facă bine ca pentru banii care vor mai fi necesari în plus față de cei pe care i-a aprobat UDMR-ul local prin consilierii săi pentru acest eveniment (15.000 lei) să mai caute și alți sponsori.

Bănuiesc că domnul Paul Sarvadi n-are de ales, în 20 de zile este foarte dificil să găsești alți sponsori care să acopere suma die minimum (15+6 = 21) adică 21.000 lei.

Când n-ai resurse, te acoperi exact cât te ține plapuma, și dacă este nevoie începi să „tai”.

Adică domnul Paul Sarvadi va trebuie să taie din program, să contramandeze niște invitații. Cel mai logic este să contramandezi invitațiile făcute străinilor care locuiesc cel mai aproape de Careo, fiindcă cei care au fost invitați din Marea Britanie de exemplu, s-ar putea să fie deja pe drum și pur și simplu nici nu mai ai cum să-i întorci.

Cercetând listele cu probabilii particanți și ghidându-mă după această logică de fier beton armat ruginit, îi sugerez domnului Paul Sarvadi să contramandeze – motivând prin faptul -real- că Jenö nu mai are bani cu care sã-i cinstescă și sã-i omeneascã fiindcá fiscul i-a pus proprire á la longo pe 30% din salar – invitațiile făcute, de exemplu, doamnelor Tana-Kovács Ágnes si Bencze Iulia, domnilor Szabó Tibor (Tibike) si Fándly Csaba, teatrelor numite Kaposvári Csiky Gergely Szinház și Kaposvári k2 Magánszinház.

Aceste doamne și acești domni sigur nu se vor supăra. Din două motive.

În primul rând findcă vorbind limba maternă a primașului, vor înțelege perfect și foarte repede toate bâlbâielile jenante spuse pe post de scuze ale acestuia și, în al doilea rând, fiindcă unii dintre ei deja îl cunosc bine pe Jenö – mai ales Tibike Szabó care-i căreian, toți știu deja foarte bine ce-i în capul primașului (numai zer) și că este lipsit atât de obraz (pofa) cât și de cel mai elementar bun simț al ospitalității.

În rest, s-auzim numai de bine și de SPOT și să ne iubim ca frații !

de timi la 7 noiembrie 2013 - 19:42

astazi a dat protocol pt ziaristu elek care lansat carte la castel dar nu a fost spus la nimeni.
daca bine cititi aici atunci se vede ca primaria ajuta pe karate si pe fotbalistii si pe ceilalti care nu ling si nu face plecaciuni nu primeste si daca mai si vorbeste romaneste atunci bistos veci nu capata nimic.
este neam de natzi acest ieno!

de ionut la 8 noiembrie 2013 - 14:28

Primaria din Carei nu sustine nimic si pe nimeni in acest municipiu. Au un comportament inadecvat cu oamenii, hai sa va povestesc ce am patit eu datorita acestui primar afon si al angajatilor lui.
Pe scurt m-am adresat serviciului de urbanism pentru obtinerea unei autorizatii, doar intrand pe usa marelui sef Egli adresand doleantele mele acesta a izbucnind ca nu vad ce nume am , nu o sa primesc autorizatie niciodata cat timp va fi sef el acolo, sunt roman si nu ma chema Zoltan sau Istvan.
Domnul Primar nu sustine crearea locurilor de munca ci doar buzunarele lui care trebuie sa fie mereu pline.
Apropo ininte sa fie primar firma lui era aproape de faliment si acum e in floare …oare de ce…daca vrei sa obtii ceva mergi la amanta lui si es rezolva…oricum voi stiti prea putine !!!
Am toate actele in regula si m-am adresat deja instantelor superioare si domnul Ungur nu va scapa usor la cat de gras e ii va fi cam stranta usa… ne vedem printre romanii domn primar afacerist!!!

de Horia Mărieș la 8 noiembrie 2013 - 16:25

@de ionut la 8 November 2013 – 14:28

Stimate Domn, Dvs vorbiti serios atunci cand afirmat ca acel sef ” a izbucnit ca nu vedeti ce nume aveti, nu o sa primiti autorizatie niciodata cat timp va fi sef el acolo, sunt roman si nu ma chema Zoltan sau Istvan.”

Mă îndoiesc să se fi întâmplat așa cum spuneți. Fiindcă dacă s-ar fi întâmplat așa, în niște împrejurări acel șef, caruia nu i-am reținut numele, n-ar fi trebuit să rămână întreg. Sau în orice caz, dacă mi s-ar fi întâmplat mie așa ceva, eu unul îl făceam zob, acolo pe loc și cu orice risc, fiindcă orice măgărie are o limită în lumea asta.

Iar dacă totuși Dvs sunteți cel ce are dreptate, deci afirmațiile Dvs sunt cele adevăratw, dar Dvs v-ați abținut, din varii motive, de exemplu, fiindcă Dvs sunteți mult prea civilizat sau foarte credincios și va repugnă astfel de rezolvări, atunci puteți să vă adresați
Consiliului Narional pentru Combatere Discriminării !!!

Adresa: Piata Valter Maracineanu nr 1-3, sector 1, 010155 Bucuresti
Telefon: +4 021 312.65.78 ; +4 021 312.65.79
Fax: +4 021 312.65.85
Email: support @ cncd.org.ro

Biroul teritorial Mures

Adresa: Str. Cuza Voda nr. 22, cam. 51-52, 540027 Tirgu-Mures
Telefon: 0365.56.02.60

de VLAD TEPES la 8 noiembrie 2013 - 19:05

Dulce mamă
limbă românească
niciodată-n teamă
gura n-o să te rostească

Ai contur de miere
fagure de dor
tu de-a pururi vrere
sus în tricolor

Libertate-a noastră
îţi rostim vecia
limbă românească
tu eşti România

de Tiberiu Vanca la 13 noiembrie 2013 - 15:12

Subscriu întru-totul la criticile formulate de Horia Mărieş iar în condiţiile în care sunt revoltat pentru atitudinea administraţiei, din economie de cerneală nu mi-o manifest pentru că, aşa cum spunea Panait Istrati (vezi Chira Chiralina) „Nu-l poţi ajuta pe cel ce nu vrea să fie ajutat!”
DAR:
Pentru atât cât va fi în zilele festivalului: ” Careienii: Oamenii frumoşi de la capătul ţării” au dreptul să fie mândri că o astfel de nestemată, acest veritabil briliant de cultură, care este Festivalul Internaţional de Teatru SPOT a prins rădăcini pe pământ careian. Prin simplu fapt că Careiul şi-a pus la dispoziţie bonităţile pentru ca acest festival să se desfăşoare „sub soare” municipiul creşte în rang, mai mult decât ar fi prin construirea a nu ştiu câte monumente. Stimaţi Domni din admin istraţie acest festival, chiar dacă nu l-aţi întâmpinat cu entuziasm vă ridică cotele personale şi va veni o vreme în care în mod fariseic vă veţi bate cu cărămida în piept spunând „Uite ce am făcut noi!” sau „Asta am făcut noi!” Felicit din inimă „Consilieri Liberali” care şi-au arătat disponibilitatea de a deveni „Mâini de lucru” sau „Oameni care fac! (Homo Faber)în derularea corvezilor determinate de nevoiele manifestării..
Îi mulţumesc lui Horia Mărieş care a atacat chestiunea aşezării unei clădiri monumentale în slujba urbei. M-am bucurat că datorită email-lui postat de Domnia Sa am putut admira clădirea şi interiorul acesteia. La mai mult şi la mai bine dragi Careieni.

de procultura la 14 noiembrie 2013 - 10:59

orice eveniment cultural altul decat teatrul primeste sustinere de la primarie.
sa fie de vina pregatirea profesionala a consilierilor udmr carei care sunt majoritari la vot?

de tibike la 14 noiembrie 2013 - 20:36

faceti din orice propaganda uselista. si din cultura.

de joltica la 14 noiembrie 2013 - 20:56

uselistii fac propaganda pe banii lor si pe pregatirea lor ceea ce lipseste cu desavarsire de la agramatii udemeristi.
consilierii udemeristi sunt alesi pe incompetente si pe capacitatea de a ridica mana la ordin!
cultura nu poate fi inteleasa de cei cu 10 clase si alea terminate la fara frecventa sau la seral la unio ca si fotbalistu plimbat pe la cate partide pana sa ajunga la udemereu mare sef.
felicitari penelistilor care sustin voluntar festivalul.
sa ne uitam ce sunt firmele udemereilor fara contractele de la primarie?
contabilul de la firma de scaune a sefului de tulipani nu e in stare sa lege 2 vorbe de cand a ajuns consilier asa ca ce pretentii sas mai ai de la maistrii pensionari?
firmele primarului au dat faliment cand era pe barba lui si fara fonduri de la oras la fel si vicele.asta le este adevarata valoare.
firmele falimentare si ciubucul luat din lucrarole de la oras mai ales cu pavajele!

de CSABA la 15 noiembrie 2013 - 15:39

SC WOOD LINE ROM SRL, SC CASMOB SRL, SC CASTEX SRL, SC MOBILION SRL sunt firmele unde a fost patron jenoke.
cine a spus ca nu a fost patron e prost sau mincinos!
sa va uitati si la ergoclass cum era inainte de 2010 si vedeti ce a fost in stare sa faca un comunist cu carnet rosu numit sef de birou pt acelasi merite pt care acum baietelul e director direct la terminarea facultatii…..sper ca acum scapam de el la concursurile de miss carei unde se baga mereu in juriu sa vada de aproape costumele de baieeeee daca tot nu a iesit afacerea cu padurea de pin negru de la ianculesti

Lasati un comentariu