Modificare dubioasă a legii alegerilor prezidenţiale

• publicat la: 30 June 2014
Modificare dubioasă a legii alegerilor prezidenţiale

Guvernul a modificat prin OUG legea alegerilor prezidenţiale. Ştirea a fost tratată de toată presa în stil tabloid, susţinându-se eronat că „partidul Elenei Udrea” ar avea probleme pentru că nu este partid parlamentar. S-au scăpat din vedere două modificări care facilitează fraudarea alegerilor.

Liber la turism electoral greu de verificat

O modificare a legii vizează abrogarea alin.2 al articolului 10 din legea „originală”: „În oraşe, municipii şi comune se vor organiza secţii de votare speciale, de regulă în gări, autogări şi aerogări; se vor organiza secţii de votare speciale şi în campusurile universitare; în aceste secţii îşi exercită dreptul de vot alegătorii prevăzuţi la art. 44 alin. (4)”.

Ordonanţa de Urgenţă publicată vineri 27 iunie în Monitorul Oficial nr.475 vine şi spune că „Alegătorii care în ziua votării se află în altă comună, în alt oraş sau municipiu decât cel de domiciliu îşi pot exercita dreptul de vot în orice secţie de votare…”.

La prima vedere, modificarea nu pare esenţială. Deci, în situaţia în care pe cetăţeanul X din Buzău îl prinde ziua alegerilor prezidenţiale la Iaşi, el nu mai votează într-o secţie specială din gara Iaşi, ci în orice secţie de votare din Iaşi. Deci, teoretic, aproape nicio deosebire. În realitate, lucrurile nu stau deloc aşa, iar un preşedinte al unei secţii de votare din Bucureşti de la europarlamentare ne-a explicat de ce este periculoasă noua reglementare.

„Sunt două elemente care sunt periculoase în această abrogare a art.10 alin.2. Dacă există la nivelul unei localităţi, sau mai precis la nivelul unui competitor electoral dintr-o localitate, informaţii că sunt «turişti electorali» în zonă, atunci o secţie de votare specială poate fi supravegheată şi cei care sunt «suspecţi» pot fi urmăriţi şi chiar prinşi în flagrant la o altă secţie specială din altă localitate. Pe ordonanţă însă, este imposibil, cel puţin în mediul urban, să fie supravegheaţi cei «suspecţi» pentru că într-un oraş sunt foarte multe secţii de votare. Astfel cei care au «ales» să voteze multiplu o pot face oriunde şi nimeni nu-i bănuieşte. Doi. Ştiu că există un soft care depistează votul multiplu. Numai că una este să iei lista suplimentară dintr-o gară şi să faci verificări şi alta este să iei la verificat zeci poate sute de liste suplimentare dintr-o unitate administrativă mare. La europarlamentare, unde s-a aplicat deja prevederea posibilităţii votării oriunde, în Bucureşti grupuri mici de câte trei sau patru persoane au votat multiplu la zeci de secţii de votare. Deci vom avea un turism electoral necontrolat. Sau mai precis aproape imposibil de verificat şi sancţionat ulterior. Această modificare avantajează clar candidatul pentru care se trag pentru care se organizează grupuri de «turişti electorali»”, ne-a declarat sursa citată.

Subalternii primarului, şefi de secţii de votare

O altă modificare prevede posibilitatea ca funcţionari publici să poată oficia ca preşedinţi şi locţiitori de preşedinţi de secţii de votare. „Şi aici avem o problemă. Sub pretextul că nu sunt suficienţi jurişti, vor apărea foarte mulţi funcţionari publici. De regulă aceştia vor fi selectaţi fie din primări, fie din diverse instituţii de stat. Evident, cei în cauză nu sunt membri ai vreunui partid politic, pentru că statutul funcţionarului public nu permite aşa ceva. Dar, în realitate, funcţionarii publici sunt fideli primarului sau partidului care controlează localitatea respectivă. Şi aici lucrurile sunt clare, pentru că se ştie cine are cei mai mulţi primari. Şi contează foarte mult cine este preşedintele sau locţiitorul preşedintelui într-o secţie de votare”, a mai precizat sursa citată.

O explicaţie care nu stă în picioare

Renunţarea la organizarea de secţii de votare speciale este justificată astfel în nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă nr.45/2014: „Din practica anterioara a organizării alegerilor s-a constatat că au fost situaţii în care câteva sute de secţii de votare din localităţile mari şi din zonele turistice au fost extrem de aglomerate, iar în alte câteva mii de astfel de secţii, constituite în localitaţile mici, rurale, fluxul alegătorilor a fost deosebit de redus”. O altă justificare: imposibilitatea estimării numărului de alegători care se vor prezenta la vot, fapt care determină la rândul său dificultăţi în estimarea corectă a numărului de buletine de vot care trebuie repartizat fiecărei secţii de votare speciale”. O astfel de explicaţie nu stă în picioare. Niciodată nu au existat astfel de probleme la secţiile de vot speciale. Din contră, la secţii de votare obişnuite s-au înregistrat deficite de buletine de vot./sursa cotidianul.ro

comentarii

de Radu Palen la 30 June 2014 - 20:21

” O altă modificare prevede posibilitatea ca funcţionari publici să poată oficia ca preşedinţi şi locţiitori de preşedinţi de secţii de votare. „Şi aici avem o problemă. Sub pretextul că nu sunt suficienţi jurişti, vor apărea foarte mulţi funcţionari publici. De regulă aceştia vor fi selectaţi fie din primări, fie din diverse instituţii de stat. Evident, cei în cauză nu sunt membri ai vreunui partid politic, pentru că statutul funcţionarului public nu permite aşa ceva. Dar, în realitate, funcţionarii publici sunt fideli primarului sau partidului care controlează localitatea respectivă. Şi aici lucrurile sunt clare, pentru că se ştie cine are cei mai mulţi primari. Şi contează foarte mult cine este preşedintele sau locţiitorul preşedintelui într-o secţie de votare”, a mai precizat sursa citată. ”

Evident , ca functionarii publici pot fi membrii ai partidelor politice , conform legii 188/1999 , art. 44 alin. (1)Functionarilor publici le este interzis sa ocupe functii de conducere in structurile sau organele de conducere, alese sau numite, ale partidelor politice, definite conform statutului acestora, ale organizatiilor carora le este aplicabil acelasi regim juridic ca si partidelor politice sau ale fundatiilor ori asociatiilor care functioneaza pe langa partidele politice. deci acestia pot fi membrii ai partidelor dar nu in structurile de conducere , insa presedintii sectiilor de votare sunt “de facto” apolitici !!!
Pe de alta parte , nu exista nicio garantie ,ca prezenta intr- sectie de votare data a unui anumit functionar public dintr-o institutie publica si sa o denumim “Primarie” ar garanta succesul unui ANUMIT candidat !
Vis-a-vis de fidelitatea fata de primar sau partidului , probabil cel care da cu parerea vorbeste din experienta sa personala , fiind obedient sefului , sa nu zic pupincurist !
La urma urmei , Vorba inteleapta : Hotul de furat se teme …….

Lasati un comentariu