Copiii, sub agresiunea unei şcoli care le ignoră nevoile şi drepturile

• publicat la: 27 January 2016
Copiii, sub agresiunea unei şcoli care le ignoră nevoile şi drepturile

O întrebare fundamentala cu răspuns negativ


Şcoala este concepută ca o federatie de discipline, fiecare mai degrabă  o întreprindere pe cont propriu decât una în interactiune cu celelalte discipline. Fiecare dintre aceste discipline livrează un bagaj de cunostinte concretizat în programe, manuale si alte instrumente, căutând să amplifice mereu si mereu prestatia elevilor. Scoala este în primul rând a profesorilor, a inspectorilor, a directorilor, a sindicalistilor si prea putin a elevilor.

Consiliul National al Elevilor a publicat în 2015 o brosura cu titlul revolutionar “Azi vorbim noi”, cu critici aspre la adresa randuielilor actuale, dar temandu-se de represalii le-au semnat impersonal: “Elena Buzau”, “Radu Brasov” etc. E cineva printre cei care raspund de scoala in Romania care sa totalizeze pretentiile diverselor discipline si sa constate discrepanta imensa dintre ceea li se cere elevilor sa faca si mult mai putinul ce ar permite mentinerea sanatatii psiho-somatice a elevilor? Raspunsul este evident negativ. Nevoia protejarii sanatatii psiho-somatice a copiilor nu e treaba nimanui.

Cat incape in mintea unui copil?
In clasa a V-a, elevul este inca un copil, dar un copil care simte ca i se apropie trecerea intr-o alta etapa a vietii. Cum raspund acestui semnal autorii de programe si manuale scolare? .Am luat spre examinare mai multe manuale de clasa a V-a. Iata un manual de biologie, Ed All Educational, 1997, 191 pagini, autori Gherghe Mohan, Aurel Ardelean, Aurora Mihail. La sfarsit, un Dictionar de aproape 100 de termeni considerati mai speciali, care apar in manual Pentru un volum de nici 200 de pagini, am putea crede ca efortul cerut de memorie este rezonabil. Numai ca realitatea este alta. Iata, de exemplu, paginile 34-35.

Cum devine biologia agresivă?
Este vorba despre tulpini si, asociati lor, o sumedenie de termeni care rezulta din descrieri si clasificari de tot felul: tulpini principale sau laterale, noduri, intrenoduri, mugure lateral,terminal, lastar, Tulpinile se mai clasifica dupa mediul in care traiesc, in aeriene, subterane si acvatice. Cele aeriene pot fi la randul lor agatatoare, volubile sau taratoare. Fiecare din termenii spcificati comporta o definitie, o exemplificare si indicarea legaturii sale cu alti termeni. Efortul de memorie implicat este imens si niciunul dintre termenii mentionati, de la paginile 34-35 nu apare in Dictionar. Iar daca vom adauga faptul ca situatia de la pagnile mentionate se regaseste aproape la toate celelalte pagini, vom realiza amploarea agresiunii comise de un manual la prima vedere rezonabil.

O triplă agresiune
Are loc o triplă agresiune: la adresa sănătăţii psiho-somatice a elevilor de a V-a, copii de 11 ani; la adresa disciplinei biologice, prin incapacitatea autorilor de a opera o selectie care să tempereze tentatia descriptivă si clasificatoare, inlocuind-o cu selectie, explicare si cu ierarhizare; la adresa limbii romane, careia i se refuză constructiile ce dau masura capacitatii sale culturale, explicative si argumentative. Multe din descrieri si clasificari pot fi plasate pe internet si naveta intre acesta si cultura pe hartie ar face posbile diferite optiuni.

O situatie similara la geografie
Dar numai biologia este in aceasta situatie? Iata un manual de geografie de clasa a V-a Ed. Teora 1997, retiparit in 2013, 192 pagini, autori Daniela Strat si Constantin Furtuna. Descrieri si clasificari care pun la grea incercare mintea copilului de 11 ani, scenariul de la biologie se repeta intocmai aici.

integral pe contributors.ro

Lasati un comentariu