Reglementări despre contabilitatea în partidă simplă si despre procedura de anulare a impozitului pe venitul din activităţi agricole

• publicat la: 3 martie 2015
Reglementări despre contabilitatea în partidă simplă si despre procedura de anulare a impozitului pe venitul din activităţi agricole

Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj-Napoca informează contribuabilii că :

1.Începând cu 1 martie 2015 a intrat in vigoare Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă.

Vor conduce contabilitatea în partidă simplă următoarele categorii de persoane:

a). persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică ale căror venituri sunt supuse impozitului pe venit în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, al căror venit net anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obţinut din urmatoarele surse:

– activităţi independente;

– cedarea folosinţei bunurilor;

– activităţi agricole, silvicultură si piscicultură;

b). persoanele sau entităţile care, prin actul normativ de infiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial.

Pentru persoanele care vor conduce contabilitatea în partidă simplă vor fi obligatorii următoarele registre:

-Registrul Jurnal de încasări şi plăţi –cod 14-1-1/b,

-Registrul Inventar –cod 14-1-2/b.

Registrul jurnal de încasări şi plăţi şi Registrul inventar nu mai trebuie înregistrate la organul fiscal.

Registrele de contabilitate parafate şi înregistrate la organele fiscale teritoriale anterior intrării în vigoare a Ordinului M.F.P. nr.170/2015 pot fi utilizate până la epuizare, cu condiţia respectării conţinutului de informaţii şi a normelor de întocmire şi utilizare a acestora, prevăzute la Cap.V., Anexa nr.1 din Ordinul M.F.P. nr.170 / 2015.În funcţie de necesităţi, contribuabilii mai sus mentionaţi pot utiliza şi alte formulare financiar-contabile, aprobate prin Ordinul M.F.P. nr.3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Persoanele care conduc evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă pot trece la conducerea contabilităţii în partidă dublă de la începutul exerciţiului financiar ulterior celui în care au decis această trecere.

Persoanele prevăzute la art.2, lit.a). din ordin,  infiinţate după data de 1 martie 2015, care se încadrează în categoria celor care aplică reglementările contabile în partidă simplă, pot opta pentru ţinerea contabilităţii în partidă dublă de la data infiinţării acestora.

Persoanele care optează pentru ţinerea evidenţei contabile pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă organizează şi conduc contabilitatea proprie în baza reglementărilor contabile în vigoare, aplicabile operatorilor economici, până la nivel de balanţa de verificare, fară a întocmi situaţii financiare anuale. Evidenţa contabilă astfel ţinută trebuie să permită determinarea informaţiilor necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare.

2. În Monitorul Oficial nr.139/24.02.2015 a fost publicat Ordinul M.F.P. nr.197/ 2015 prin care s-a adoptat  procedura de anulare a impozitului pe venitul din activităţi agricole pentru anul fiscal 2013 precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestuia pentru culturile calamnitate.

Astfel, contribuabilii care au desfăşurat activităţi agricole individual sau în asociere beneficiază de anularea impozitului pe venitul din activităţi agricole datorat pentru anul fiscal 2013, precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestuia, proporţional cu gradul de calamitate al producţiei agricole, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:

a) impozitul a fost stabilit pe bază de norme de venit;

b) pentru producţia agricolă nu au fost încheiate poliţe de asigurare;

c) producţia a fost calamitată în proporţie de peste 30% din totalul producţiei aferente fiecărei grupe de produse vegetale sau animale.

Pentru a beneficia de aceasta facilitate, contribuabilul depune o cerere la organul fiscal competent care să cuprindă: datele de identificare ale contribuabilului, numarul si data deciziei de impunere prin care a fost stabilit impozitul pe venitul din activităţi agricole datorat pentru anul 2013,numărul şi data deciziei prin care s-au stabilit creanţe fiscale accesorii aferente impozitului pe venitul din activităţi agricole datorat pentru anul 2013.

La cererea de anulare se anexează următoarele documente:

a) copii de pe procesele-verbale de constatare a pagubelor din care rezultă gradul de calamitate sau alte documente justificative, dacă este cazul;

b) declaraţie pe propria răspundere a contribuabilului din care să reiasă faptul că pentru producţia agricolă calamitată nu au fost încheiate poliţe de asigurare.

Gradul de calamitate se dovedeşte cu procesele-verbale de constatare a pagubelor produse, întocmite, după caz, de către comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi/sau de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă şi/sau de către comisiile locale alcătuite din specialişti pentru evaluarea pagubelor produse în urma fenomenelor hidrometeorologice periculoase, constituite potrivit legii.

În situaţia în care activitatea agricolă se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică, cererea de anulare a impozitului pe venitul din activităţi agricole datorat pentru anul fiscal 2013 şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestuia se depune la organul fiscal la care asocierea este luată în evidenţa fiscală.

În termen de 5 zile de la primire, organul fiscal transmite cererea, precum şi informaţiile necesare soluţionării acesteia, organului fiscal în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul fiscal, persoana fizică din Romania.”

Lasati un comentariu