Cercetătorul care vrea să salveze merele românești

• publicat la: 12 aprilie 2014
Cercetătorul care vrea să salveze merele românești

Gustul dulce şi aromat al merelor tradiţionale româneşti nu se va pierde. Un cercetător din oraşul sălăjean Jibou adună din ţară ramuri şi seminţe de pomi fructiferi din soiuri autohtone, vechi de peste o sută de ani și care sunt pe cale de dispariţie. Apoi îi plantează și îi înmulţeşte pentru ca soiurile româneşti să nu dispară. Are deja în livadă 200 de pomi.

În fiecare săptămână, cercetătorul merge din sat în sat şi bate din poartă-n poartă. Caută pomi care sunt pe cale de dispariţie. Din fiecare ia câte o ramură pe care apoi o plantează în Grădina Botanică. Ultima „achiziție” a fost mărul din soiul Cormoş.

Oamenii spun că fructele sunt gustoase si dulci. Mărul Cormoş este un soi pe cale de dispariție, dar pe care „Formarea coroanei o să îmi dureze în jur de trei ani. Deja în al treilea an o să am fructe. Câteva. Dar deja din anul patru intră pe rod”, spune inginerul Iosif Soos.

„Sunt mai sănătoase, în sensul că sunt mai puţin stropite, poţi să obţii mere biologice, cum se spune acuma modern, de pe aceste soiuri pentru că un măr de tipul acesta nu trebuie stropit chimic”, spune Cosmin Sicora, directorul Centrului de Cercetări Biologice.

Cercetătorul creşte pomii fructiferi autohtoni într-o livadă de pe terenul Grădinii Botanice din Jibou. Pentru ca merii autohtoni plantaţi să nu se piardă în timp, cercetătorul vrea să studieze identitatea genetică a soiurilor. Pentru asta ar avea nevoie de 100.000 de euro.

sursa rostiri.yahoo.com