Merele românești nu au loc în școli: Ministerul Agriculturii a cheltuit 6,8 milioane de euro pe programul Fructe în școli în 2015/2016 ca să distribuie mere poloneze

• publicat la: 8 March 2017
Merele românești nu au loc în școli: Ministerul Agriculturii a cheltuit 6,8 milioane de euro pe programul Fructe în școli în 2015/2016 ca să distribuie mere poloneze

În anul școlar 2015/2016 prin programul Fructe în școli Ministerul Agriculturii a derulat prin APIA programul Fructe în școli prin care fiecare elev din România a primit un măr gratuit zilnic. Evident că un astfel de program se desfășoară în toate statele Uniunii Europene alături de alte programe pentru elevi despre care vom scrie în alte articole (Ghidul solicitantului: de la Apia 2015/2016:http://www.apia.org.ro/files/pages_files/Ghid_ajutor_financiar_consum_fructe_in_scoli_distributia_de_mere_versiunea_3_4.pdf)

Ceea ce este îngrijorător este faptul că mare parte din merele consumate de elevii români sunt mere preponderent poloneze ultra chimizate din soiuri precum Golden et. co… (o situație asemănătoare la nivel de sănătate era evident și cu mere românești din același soi), soiuri fără gust agro cultural local, care au nevoie de 16-18 tratamente fitosanitare anual pentru a ține pomul în viață. Multe din aceste substanțe fitosanitare au creat mari probleme de sănătate fiind interzise de către țările europene după 10-20 de ani de utilizare datorită potențialului lor cancerigen. Evident că nu s-a vorbit de acest potențial cancerigen în cei 10-20 de ani de utilizare legală.

O astfel de situație  a fost posibilă datorită sistemului de achiziție publică realizat de către Consiliile Județene prin care era necesar de a se achiziționa loturi mari de mere, achiziții la care producătorii români de mere pierdeau evident bătălia. Nu știm dacă această mascaradă care a lovit în sănătatea copiilor noștri  a fost premeditată sau a fost încă o lovitură inconștientă primită de copiii noștri datorită ignoranței și incompetenței din Ministerul Agriculturii.

În toate țările Uniunii Europene prin acest program se furnizează elevilor fructe sănătoase provenind din sectorul de agricultură ecologică pe bază de indicatori de calitate reziduală, nutrițională, organoleptică și de palatabilitate:

Indicatori de calitate reziduală:

  • Conținut 0 în metale grele;
  •  Conținut 0 în pesticide (insecticide, fungicide, erbicide);
  •  Conținut 0 în nitrați și nitriți;

Indicatori de calitate nutrițională:

  • Conținut specific în glucide;
  • Conținut specific în vitamine și enzime;
  • Conținut specific în materie uscată;

Indicatori de calitate organoleptică:

  • Gust și miros de mere specifice culturii gastronomice a regiunii;
  • Formă, culoare, uniformitate și mărime specifice culturii gastronomice a regiunii;

Teste de palatabilitate (verificarea prealabilă a acceptabilității consumului de mere de către animale): Se elimină toate loturile de mere ce nu trec testul de palatabilitate;

Actualul partid de guvernare care a practicat exact aceeași abordare antinațională în anii anteriori pe programul Cornul și Laptele în școli se pare că s-a trezit și vrea să mai dea o șansă și producătorilor de mere români, venind cu o propunere de schimbare a modului de desfășurare  a achiziției publice în care să intervină Consiliile Locale în locul Consiliilor Județene. (Propunere de program 2017-2018: http://www.madr.ro/docs/minister/programul-pentru-scoli-consultativ.pdf)

Recomandăm actualului guvern să ia în serios această problemă de alimentație a copiilor noștri și să promoveze în școli produse românești de calitate (Conform Regulamentului 1151/CE-produse ecologice, produse tradiționale, produse locale, produse montane).

Această măsură chiar realizată cu fructe ecologice românești nu este suficientă dacă nu este coroborată cu un program național de promovare a produselor românești în școli ca în celelalte țări europene.

În Uniunea Europeană aceste programe de promovare sunt realizate de către Federația Națională a Pomicultorilor împreună cu Federația Națională de Agricultură Ecologică care intervin în fiecare școală organizând periodic acțiuni diverse precum:

  • Activități agro pedagogice curriculare în ferme pomicole din regiunea limitrofă;
  • Degustări în școli și în ferme de fructe specifice regiunii respective;
  • Povestea pomului fericit (valize pedagogice);
  • Povestea merelor sănătoase (video, broșuri, plachete);

Avram Fițiu

http://www.avramfitiu.ro/

http://www.romanianoastră.info

Lasati un comentariu