Se petrece în România! A te exprima în limba oficială se consideră batjocură

• publicat la: 1 July 2020
Se petrece în România! A te exprima în limba oficială se consideră batjocură

În România există persoane care se plâng de discriminare pentru că li se cere să vorbească limba oficială a țării. Fără comentarii! Pentru cei care încă nu sunt informați, așa numitul ținut secuiesc  se află în România.

La secțiunea “probleme” TransylvaniaNow.com a publicat articolul pe care vi-l redăm integral:
Muncitorii maghiari nu au voie să vorbească maghiară în magazinele din Secuime
Discriminare etnică, încălcarea drepturilor lingvistice, lipsă de respect și umilire, acestea sunt doar câteva dintre problemele pe care le-au relatat etnicii maghiari care lucrează în centrele comerciale situate în Secuime pentru portalul de știri Transindex. Prin Secuime se înțelege zona istorică și etnografică situată în partea de est a Transilvaniei, o zonă ce este încă locuită de o populație cu majoritate etnică maghiară. Raportul publicat de Transindex se bazează pe mărturiile anonime ale unor doi foști casieri care au lucrat în magazinul unei companii multinaționale și s-au confruntat cu mai multe forme de discriminare etnică și lingvistică, mici forme de tachinare, și uneori chiar cu anumite forme de amenințări.
În unele supermarketuri și magazine care își desfășoară activitatea în Secuime, conducerea și personalul etnic român demonstrează respect și atenție pentru clienții lor preponderent vorbitori de limbă maghiară, depunând chiar un efort de comunicare cu ei în maghiară.
Însă, nu peste tot funcționează această regulă: lanțurile multinaționale angajează de obicei muncitori etnici români din toate părțile țării, care, de obicei, au o atitudine negativă față de clienții de limbă maghiară, iar uneori, chiar se pot enerva dacă un client se adresează acestora în limba maghiară.
Primul  dintre casieri citați de Transindex a publicat postări pe blog în ultimele două luni, relatând  povestea unui angajat maghiar care lucrează pentru unul sau mai mulți șefi naționaliști români. Pentru a evita orice posibilă represalii, folosește numele „Lizzie” pe blog și în articol.
„Lizzie” a lucrat pe post de casieră într-un centru comercial din Secuime din toamna lui 2017 până la jumătatea lunii ianuarie 2020. La început, „Lizzie” a avut un director de departament care „a acceptat binevoitor” faptul că ea corecta etichetele maghiare scrise în mod eronat pe produse în timpul propriului timp liber. Și totuși, etichetele corectate nu au sfârșit niciodată pe produse, ci au ajuns cumva în biroul șefului.
Apoi, a venit un nou director de departament, a scris „Lizzie”, care avea obiceiul să-și batjocorească angajații maghiari  pentru că vorbeau între ei în limba maternă.
„La ora șase dimineața, în timp ce aproape scăpam de paletele de mărfuri, am discutat probleme extrem de importante în maghiară, cum ar fi: Va fi suficient loc pentru mai multă smântână pe rafturi sau nu. Probabil că am părut niște conspiratori vicioși, în timp ce șeful nostru de departament a strigat că nu avem permisiunea de a vorbi în maghiară la locul de muncă ”, a remarcat„ Lizzie ”.
„În acest centru comercial, deși este situat în mijlocul Secuimii, angajații trebuie să întâmpine clienții în limba română mai întâi, apoi în maghiară; dacă clientul răspunde în limba română, conversația trebuie să se desfășoare în limba română, chiar dacă ambele părți sunt, de fapt, maghiare. Casierii pot saluta clienții din limba maghiară, în cazul în care îi cunosc personal ”, a detaliat„ Lizzie ”într-o postare; a adăugat, de asemenea, că trebuie să poarte căști cu microfonul pornit, astfel încât managerul să poată auzi toate conversațiile ei. Pe de altă parte, pentru un client maghiar nu a fost o problemă importantă din cauza etichetelor defecte; dar dacă un casier ungur vorbea cu un client român în maghiară din întâmplare, asta era motivul pentru o batjocură sau chiar o demitere.
„La început, am încercat să cântăresc opțiunile mele și să obțin alte opinii despre cum ar putea fi gestionată atitudinea naționalistă a superiorului meu. Probabil că nu am fost primul care a experimentat acest lucru; unii m-au sfătuit să renunț, dar nimeni nu a avut idee ce măsuri ar trebui să fac după ce am renunțat. Se pare că, din moment ce aparținem unei minorități din România, ne este oarecum frică de a intra în aceste tipuri de probleme ”, a scris„ Lizzie ”,după ce a plecat de la această companie.
„S-ar putea să fie timpul pentru cei afectați de aceste probleme să-și povestească cu adevărat experiențele lor: discriminarea, presiunea pe care trebuie să o facă față în timp ce lucrează pentru aceste magazine de lanțuri multinaționale”, a declarat „Lizzie”, adăugând că este foarte de înțeles cât de greu este este pentru mulți să facă „mizeria lor publică”.
„Sper că blogul meu poate fi primul pas către o schimbare. Aceste situații sunt destul de complicate, deoarece nu numai că se încalcă drepturile lingvistice, dar, în unele cazuri, angajații sunt, de asemenea, amenințați și presați, unii fiind nevoiți să lucreze ore suplimentare neplătite ”, a concluzionat„ Lizzie ”în ultimul post.
Un alt fost casier a confirmat pentru Transindex că, în multe ocazii, a fost certat pentru că discuta în limba maghiară cu clienții maghiari. Conform acestei surse, toată lumea era pe deplin conștientă că abordarea normală a afacerii ar trebui să pună întotdeauna primul client. „A devenit doar o lege obișnuită ca unii să amenințe și să umilească membrii personalului pentru utilizarea limbii maghiare”, a declarat și acest fost angajat al magazinului multinațional. Compania nu a răspuns încă la întrebările portalului de știri.
Sursa: https://transylvanianow.com/hungarian-workers-not-allowed-to-speak-hungarian-in-szeklerland-store/

Lasati un comentariu