Cu ce ne hrănim in Postul Paştelui

• publicat la: 28 February 2012
Cu ce ne hrănim in Postul Paştelui

A inceput Postul Pastelui, primul mare post de peste an, care se va incheia pe 14 aprilie. Este cel mai lung si cel mai aspru post. Timp de şapte săptămâni, cât durează, este interzis consumul de produse alimentare de la animale, dar si fumatul si consumul de alcool.

Pe parcursul acestei perioade sunt doar două dezlegări la peşte, de Buna Vestire, pe 25 martie, sărbătoare cu data fixă, si de Florii, pe 15 aprilie.

Dar, chiar si in postul Paştelui, organismul are nevoie de o alimentatie diversă, bogată in vitamine, minerale si fibre alimentare, atât de necesare perioadei de trecere de la iarnă la primavara. Pentru că pe toată perioada postului sunt interzise cu desăvârsire carnea, ouăle si lactatele, care constituie hrana de bază in cea mai mare parte a anului, persoanele care vor tine tot postul trebuie să consume alimente bogate in proteine, carbohidrati, vitamine si minerale, de care este nevoie atât pentru sănătatea organismului, cât si pentru randament in activitatea de zi cu zi.

La mare căutare, in toata această perioadă, vor fi legumele si fructele, bun prilej pentru comercianti să crească preturile nepermis de mult, asa cum se intâmplă intotdeauna la noi din dorinta de câştig mare si rapid, fără ca cineva să-i poată opri, explicându-le că ceea ce fac ei nu-i fapta creştinească.

Pentru ca in perioada postului organismul să nu sufere, trebuie consumate fructe si legume bogate in proteine, asemănătoare proteinelor animale.

Din cele mai vechi timpuri, omul, ca să se hrănească, s-a folosit de ciuperci, acest dar minunat al pamantului, cu valori nutritive exceptionale. Ciupercile contin multe proteine, asa ca pot inlocui carnea cu succes. Din ciuperci se pot face sarmale sau ardei umpluti, chiftele, tocanita ori se pot adauga la alte mancaruri, supe, ciorbe, pilaf.

Fasolea, atât cea uscata, cât si cea verde, congelata sau conservata, la borcan, contine fier si proteine si este extrem de hranitoare, indiferent cum e gatita.

Varza, cruda sau murata, sub forma de salata sau gatita la cuptor, nu ar trebui sa lipseasca din meniul zilnic al persoanelor care tin post, pentru ca aceasta perioada nu trebuie traita ca o pedeapsa.

Nucile sunt săţioase si hrănitoare si pot inlocui oricând gustarea de la ora 11.00 sau pe cea de dupa-amiază, de la ora 17.00. Nu mâncati, insă, mai mult de o mână de nuci pe zi, adică 50 de grame.

Fructele uscate, care la ţară nu lipsesc din rezerva de alimente pregătită incă de vara trecuta, aici intrand caisele ori prunele, contin fibre alimentare, minerale si vitamine si potolesc si satisfac nevoia de dulce, care uneori da navala.

Si in perioada postului organismul are nevoie de vitamina C, asa ca e bine sa nu ne lipsească citricele din casă, consumate ca atare, sub formă de suc sau salată, cel mai indicat cu miere de albine.

Atentie! Vitamina B12 va lipsi din alimentatia persoanelor care vor ţine tot postul deoarece se găseste numai in produsele de origine animală. Carenta de vitamina B12 duce la oboseală, palpitatii, dificultăţi de concentrare. Se recomanda ca in această perioadă sa se ia un supliment de vitamina B12.

Postul insă nu inseamnă numai abtinerea de la mâncare, ci si retinerea de la anumite distractii sau obiceiuri nu tocmai ortodoxe, precum fumatul si consumul de alcool.

In timpul postului, pentru purificarea spirituală, se recomandă rugăciunea si faptele bune.

sursa ziare.com

Lasati un comentariu